Bonniers Konsthall inte för alla

If it is art, it is not for all, and if it is for all, it is not art.
Arnold Schoenberg

helsida

I brist på bättre vetande propsar många reklamköpare på att deras målgrupp ska vara ”alla”. Bonniers Konsthall verkar tänka ett steg längre. I sin senaste kampanj ”Inte för alla” skickar de ut tusentals anti-inbjudningar till utställningen The Spiral and The Square. Mottagaren kan inte själv använda fribiljetten, utan måste ge den till en vän som behöver den bättre.
– Den opersonliga biljetten är ett sätt att vara ärlig med att våra utställningar inte kan älskas av alla. Och vi vill ge fler en chans att upptäcka och börja gilla samtidskonsten lika mycket som vi gör, säger Sara Arrhenius, chef för Bonniers Konsthall.

Kampanjen – signerad DDB Stockholm – består av direktutskick med fribiljett, annonser, utomhusreklam med QR-kod och Facebook-gruppen ”Bonniers Konsthall är inte för mig”, där medlemmarna kan ge bort en entrébiljett till någon annan.

kuvert

Ett kuvert skickas ut till 1 900 stockholmare…

kuvert_zoom

… men den som får brevet är inte den tänkta mottagaren …

brevet

… utan är istället tänkt att ge biljetten till …

brevet_zoom

… en vän som är mer intresserad av samtidskonst.

biljett

På utomhustavlorna finns en QR-kod, som du kan skanna med mobilen och därigenom få en entrébiljett till utställningen. Givetvis kan du inte själv använda den.

utomhus

Arbetsgruppen
Reklambyrå: DDB Stockholm
Art director: Lisa Karlsson
Copywriter: Daniel Vaccino
Formgivare: Daniel Löfvenborg
Planner: Lisa Kopp
Projektledare: Malin Careliusen
Produktionsledare: Charlotte Zetterström
Web director: KJ Vogelius
Web developer: Anders Andersson

Korta reflektioner
För det första: insikten i den här kampanjen är klockren och modig: konst är inte för alla. Och idén som kommer ur den insikten är så retfullt enkel: att ge bort entrébiljetter som den som får den inte kan använda. Istället kräver den att mottagaren funderar över vem som skulle kunna uppskatta den. Jag gav bort “min” biljett till Malin Augustsson, den avgjort mest konstintresserade bland mina vänner. Hon blev verkligt glad. Själv är jag mest förvånad. Förvånad över att ingen – vad jag känner till – har genomfört den här idén tidigare. Den skulle ju passa för de flesta exklusiva/exkluderande produkter och tjänster. Här passar idén perfekt. Den har självförtroende, är enkel att sprida – och tacksam att snacka om.

Vad tycker du?