Radiotjänst gör dig till hjälte

radiotjanst_tack

De senaste åren har Radiotjänst insett att det finns någonting som funkar bättre än sniglar på ögat och skärpta tv-avgiftskontroller. Det är ordet Tack. Istället för att med reklam jaga livet och pengarna ur de som inte betalar, har de valt att hylla dem som faktiskt göra det. Tillsammans med reklambyrån Draft FCB och produktionsbolaget Mister Krister skapade man fyra reklamfilmer – som vann Guldägget och brons i Cannes Lions 2009!

Nu följer Radiotjänst upp den framgångsrika kampanjen med en tackfilm där du kan spela huvudrollen. Tackfilmen blev en omedelbar snackis (ordet jag älskar att hata); under de tre första dagarna laddade folk upp över 41 000 bilder. Och 126 000 unika besökare hittade till kampanjsajten.

Ett par dagar senare rullade mediebyrån Initiative Universal Media och körledaren Gabriel Forss ut nästa del i kampanjen: fyra filmer där 645 körsångare överraskar licensbetalare mitt ute i offentligheten. Hittills har filmerna över 50 000 tittar på YouTube.

Korta reflektioner
Förutom det briljanta i att säga tack istället för att trycka in foten i dörren, gillar jag den här kampanjen för att den är för mycket. Allting är så amerikanskt bombastiskt och fullkomligt aah… bara FÖR mycket. Osvenskt så att det skriker om det. Och mäktigt så att det knappt går att låta bli att le lite grann. Eller mycket.

Jag har hört flera som tycker att Radiotjänst sätt att kommunicera är vidrigt och pretentiöst. De förstår förmodligen inte det smått ironiska överspelet i filmerna. Och det betalar förmodligen inte sin tv-licens. Jag tycker annorlunda. Tack för detta, Radiotjänst!

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Svenskt rekord i flashmob
Dagens Media: Radiotjänst slog flashmob-rekord
Not another planning blog: Tack och ja tack